Per Grankvist (f.1976) är journalist, men arbetade under 1990-talet för flera IT-relaterade bolag, mest bekant Icon Medialab, en av IT-boomens jättar, mellan 1999-2001. Under denna treårsperiod expanderade Icon Medialab från ungefär 300 anställda till ca. 3000. Det bestånd som Grankvist donerat till Internetstiftelsen samlades främst ihop under denna period.

På Icon Medialab arbetade Grankvist först som konceptutvecklare, men höjdes så småningom till positionen ”creativity evangelist”.
Samlingen, som omfattar såväl arkiv som en föremålssamling, utgör ett målande dokument över den distinkta företagskultur som utmärkte IT-boomens jättar, inte minst dess materiella kultur.

Titel/Benämning   ObjekttypProveniens
Sugkoppspistol
Tabell över bolag, deras omsättning och tillväxt och vinstmarginaler m.m. Sammanställd av Ahrens Rapid Growth och SvD.
 Serie:   |  Volym: 2
Ej använt vykort med Picassocitat ”I do not seek, I find.”
 Serie:   |  Volym: 3
Talangprisets många prislappar: broschyr från Jobline.
 Serie:   |  Volym: 3
Ark med klisterlappar med anvisningar för telefonanvändning.
 Serie:   |  Volym: 3
Klisterlappar: apple-logotypen, äldre regnbågsfärgade varianten.
 Serie:   |  Volym: 3
Bokus-reklambokmärke.
 Serie:   |  Volym: 3
Tabell: Tillväxtlistan
 Serie:   |  Volym: 2
Reklamtryck från Icon Medialab 2 st marknadsföringsbroschyrer från Icon perioden.
 Serie:   |  Volym: 1
Handlingar ang. Telia WAP-abonemang: bekräftelse, användaruppgifter, kundtjänstinformation
 Serie:   |  Volym: 1