Brandade Pennor från IT-företag

Proveniens:

Per Grankvist (f.1976) är journalist, men arbetade under 1990-talet för flera IT-relaterade bolag, mest bekant Icon Medialab, en av IT-boomens jättar, mellan 1999-2001. Under denna treårsperiod expanderade Icon Medialab från ungefär 300 anställda till ca. 3000. Det bestånd som Grankvist donerat till Internetstiftelsen samlades främst ihop under denna period.

På Icon Medialab arbetade Grankvist först som konceptutvecklare, men höjdes så småningom till positionen ”creativity evangelist”.
Samlingen, som omfattar såväl arkiv som en föremålssamling, utgör ett målande dokument över den distinkta företagskultur som utmärkte IT-boomens jättar, inte minst dess materiella kultur.

Juridisk status:
Donerad
Förvar:
2A
Titel:
Brandade Pennor från IT-företag
Kommentar:
Allting som brandas kunde, brandas skulle. Poängen med dylikt material var enligt Grankvist inte så mycket reklam som identifikation. De riktades till och användes på företaget för att stärka känslan av tillhörighet.
Tidskommentar:
ca. 1999-2001
Löpnummer:
22
Fysisk beskrivning:
ca. 50 pennor märkta med diverse företags logotyper. Företrädesvis pennor ifrån Icon Medialab och Wideyes men även från andra bolag såsom Ericsson och framfab.